Da jeg skrev det sidste indlæg om at være familie med høj begavelse, fik jeg nogle spørgsmål hvortil svarene ville fylde mere end der kunne være i en kommentar.
Jeg har indhentet eksperthjælp via Bine fra Konteksten.dk til, at svare på spørgsmålene.
Jeg håber det kan svare på dine spørgsmål, ellers så må du vende tilbage :).
> Hej - jeg har nogle spørgsmål, men jeg ved ikke
> rigtigt, hvor jeg kan få svar på det henne, så jeg
> prøver bare her:
Hvad med at kontakte foreningen Gifted Children?
> Er der nogen der ved, om asynkroniteten varer
> hele livet?
Først er man vel nødt til at se på hvad asynkronitet er og i hvilken kontekst det har en betydning. Hvis du er 10 og har en intellektuel kapacitet som en 16 årig men måske en social modenhed som en på 7 år - så kan du jo stille dig selv spørgsmålet hvad det betyder for en 30 årig at have en intellektuel kapacitet som en 36 årig men en social modenhed som en på 27
Jeg tænker at asynkronitet er et diffust begreb. Hvad er umodenhed og hvad er personlighed? Der er vel ingen naturlov der siger at man skal holde op med at lege når man f.eks. er 10 år - og jeg kender voksne der stadig kæmper med temperament...host...
I øvrigt synes jeg at det er vigtigt at huske på at når man sætter alder på asynkronitet så er det jo blot ud fra hvordan flest i en given alder vil reagere.
> Hvor stor forskel, kan der være på den
> følelsesmæssige og intellektuelle alder i forhold
> til ens normale? (Jeg læste et sted, at der kunne
> være en forskel på 3-4 år fra ens fysiske alder).
Her er der igen tale om en norm for alderen. Begrebet er jo ikke forbeholdt Højt begavede men betyder vel i al sin enkelthed "skævhed". Du kan møde en voksen mand der i sit følelsregister er 3 år og han er vel også asynkron... Vi har bare på en måde taget patent på den beskrivelse.
En 10 årig i en klasse der går op i modetøj, computerspil og kæresterier vil som legebarn fremstå mere asynkron end en 10 årig der går i en klasse hvor man stadig leger. Jeg mener ikke man bare kan skille konteksten fra begrebet.
> Ved/tror i, at ensomhed kan gøre, at ens
> følelsesmæssige alder kommer langt bagud i forhold
> til den fysiske?
Nej det tror jeg ikke på i direkte linie men det er da soleklart at understimulering ikke giver udvikling. Nu er der bare den forskel at noget er en neuroligisk udvikling og noget er en social - ikke dermed sagt at de to ting ikke har noget med hinande at gøre, for man udvikler også neuroligiske forudsætninger ved at bruge dem og blive stimuleret... Men nogengange kalder vi jo nogen asynkron fordi vedkommende er markant anderledes end sine jævnaldrende - men måske er det ikke asynkron på aldersskalaen men i personligheden?
Mvh,
Bine
Bine
Ingen kommentarer:
Send en kommentar