tirsdag den 31. juli 2012

I *heart* Bulgarien #2 - og noget om terror.

En stille stund i to-somhed. Og vi fandt en ny yndlingsvin. 
En lokal ved navn Traminer. Mums.

Lidt flere billeder fra vores lille stund med to-somhed.
Tænk at sidde der på stranden og nyde drinks!


 Blandede luksus-fornøjelser:
En lokal specialitet med feta, æg, tomat og krydderier. Mums!
Pooltid og stuepigen har været forbi.


Ude og spise alle 5, med godt med underholdning på bordet til børnene.
Og endnu en god vin. Jeg er en nød til at huske navne, så jeg tager altid 
billeder af etiketten hvis der er en vin jeg kan lide.
Plus en sms fra Star Tour, der pludselig lagde en dæmper på det hele!

Onsdag aften mens vi var ude og spise, tikkede der en sms ind fra Star Tour: "En bombe er eksploderet i Burgas lufthavn. I hører nærmere". 2 dage inden vi selv skulle hjem via den lufthavn.
Så sad vi der, midt i vores ferieparadis, havde lige skældt ud på ungerne, valgt vin og diskuteret om hvorvidt vi havde lyst til den ene eller anden ret.
Det hele blegnede for mig lige dér! 60 km fra der hvor jeg sad, var der unge mennesker der netop var blevet sprængt i stykker og her sad jeg og kunne ikke gøre en skid!
Jeg ser ikke så tit Tv-avis, da jeg som regel bare ender med at være ked af, af den måde nyhederne fremstiller verdens uhyrligheder på. Jeg kan ikke kapere den verden af vold og hævn.
Mit land er fredeligt og jeg kan lege struds, i et vist omfang.

Men nu sad jeg der, lige ved siden af, med alle mine børn ved siden af mig.
Jeg ved ikke hvor meget i hørte om det herhjemme. Det var en bus med Israelske turister. Unge mennesker.
De havde INTET gjort! De var født i det "forkerte" land.
Hvorfor?!?

De næste dage gik med stille snak mellem de voksne.
Vi ville ikke skræmme børnene, så for dem var Burgas bare gået i stykker, så vi skulle måske til en anden lufthavn når vi skulle hjem.
Vi talte med de andre få danskere på hotellet.
Kommer der mere? Breder det sig?

Jeg fik kvalme. Over verdens vold.
Jeg blev bange. Bange for de mennesker der laver bomber og sprænger andre i luften.

Men er det ikke det terror netop gør. Spreder frygt.
Jeg VIL ikke være bange. Jeg vil ikke gøres til offer for deres tyranni!
Så vi fortsatte vores ferie og da lufthavnen åbnede gik vi igennem den med hinanden i hånden!

Jeg håber, at de unge mennesker er taget godt imod deroppe. Også ham med bomben...

The ultimate weakness of violence is that it is a descending spiral, begetting the very thing it seeks to destroy. Instead of diminishing evil, it multiplies it...
Through violence you may murder the hater, but you do not murder hate. In fact, violence merely increases hate....
Returning violence for violence multiplies violence, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out hate; only love can do that.
Martin Luther King har fået æren for det citat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails