fredag den 6. april 2012

Pulled pork. Et langsomt projekt med stor effekt.

Forleden dag lavede jeg Pulled Pork for første gang - men bestemt ikke sidste!
Et perfekt projekt til, når der er flere fridage i træk.

Jeg startede med at sprænge en alm. svinekam (vi kunne ikke finde nogen nakkesteg da vi handlede ind, som ellers skulle være det optimale).
Jeg skar sværene af den og lagde dem i køleskabet med godt med urtesalt på.
Jeg brugte denne opskrift til saltlagen jeg sprængte kødet i. Stegen lå i lagen 18-20 timer.

Kl. 8 om morgenen lagde jeg stegen i min Römertoft med en smule væske og 5-6 fed hvidløg. Römertoften kom i ovnen som blev tændt på 120 grader. Jeg kiggede til den 2-3 gange for at sikre mig, at der stadig var væske rundt om stegen.
Kl. 16 tog jeg stegen ud, da vi skulle bage boller.


Jeg gav også sværene lidt mere salt og lagde dem i ovnen, da bollerne var færdige. De fik 200 grader på varm luft, indtil den rette "hule" lyd opnåes ved at slå med en gaffel på sværene.

En halv time inden vi skulle spise, skruede jeg ovnen op på 220 grader med varmluft og lagde stegen i et ildfast fad. Den fik ca. 20 minutter, til jeg syntes overfladen havde fået nok farve.


Prøv at lægge mærke til hvordan det bobler under stegen på billedet. Forestil jer lyden - og ikke mindst duften.

Og så til den største tilfredsstillelse ved denne måde at lave steg på: Tag to gafler og træk stegen i stykker.


Der er mange måder at lave pulled pork burger på. De fleste bruger vist coleslaw i. Jeg bryder mig ikke så meget som coleslaw, da jeg synes stegen er fedtet nok i sig selv, så jeg rev bare hvidkål og gulerødder i min foodprocessor som fyld i. Og da jeg havde glemt at lave barbecuesovs, så fik bollen en klat god mayo (øko eller Hellmanns, ikke det alm. uden smag).
Og så en flæskesvær eller to.

HUSK øllen til og så stopper man ikke før man har tunnelsyn af mæthed.


Velbekommen!

3 kommentarer:

  1. Årh hvad, det ser lækkert ud. Især fordi jeg har tømmermænds-cravings....Svinekød er jeg normalt ikke så glad for, men det der ser altså indbydende ud!

    SvarSlet
  2. MUMS - Det ser virkelig lækkert ud.. inspiration, mange tak for det :D

    God påske

    SvarSlet
  3. Ud over at du sprængte svinekammen, marinerede du den så også i en traditionel pulled-pork-marinad eller er det ikke nødvendigt når den er sprængt? :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails