onsdag den 4. maj 2011

Husker du?


Holocaust, D-dag, krystalnatten, Auschwitz, lidelse, ødelæggelse...

Men for 66 år siden blev der festet i gaderne. Mørklægningsgardinerne blev revet ned og lysene tændt (dem der var der altså. Den luksus af, at eje stearinlys var ikke alle forundt på det tidspunkt).
Jeg er ikke tilhænger af, at hænge fast i fortiden, men jeg er bestemt heller ikke fortaler for, at glemme!

Jeg kan ikke huske min farmors fødselsdato, men hvert år d. 4. maj, befrielsesnatten, sender jeg hende en kærlig tanke.
Hun kunne fortrylle en lille pige med historier om hvordan hun gik rundt og delte flyers ud for modstandsbevægelsen og havde dem gemt i barnevognen.
Hvis hun var blevet taget havde det kostet hende livet.
Der var mange modige mennesker dengang der risikerede alt i frihedens navn.

Jeg har stået midt i Auschwitz.
Jeg kastede næsten op over at nærstudere jorden i lejren. Den er grålig, men det er ikke kalk som vi oplever i danmark. Det er aske fra de tusinder af kroppe der blev brændt af!
Jeg gik med sorg i mit hjerte rundt og så på lidelserne og mærkede tyngden.
Jeg kom til det store udstillingsvindue med bunkevis af afklippet hår meter efter meter, men da der lå en lys, tyk og lang fletning oven på bunken måtte jeg vende om og gå ud igen.
Jeg har lært historier om såkaldte psykiatere der udførte såkaldte eksperimenter på fangerne. For at tage et eksempel; hvor lang tid kan fangerne holde sig i live i 2 grader varmt vand. Orv, ham der holdt ikke længe hva! NÆSTE .....

Og her er det mig uendelig fristende at drage paralleller til de nyheder er der i mit tv disse dage, om USA der har sejret og hævnet.
Sejret?
Hævnet?

Martin Luther King sagde det bedst:
"The ultimate weakness of violence is that it is a descending spiral, begetting the very thing it seeks to destroy. Instead of diminishing evil, it multiplies it. Through violence you may murder the liar, but you cannot murder the lie, nor establish the truth. Through violence you may murder the hater, but you do not murder hate."

Folkemord og -forfølgelse gør mig uendelig ondt i hjertet, uanset hvem der står for skud.
Og jagten på en syndebuk er i mine øjne et fralæggelse af ansvar: "Det er også bare DIN skyld, at [...]"

Jeg har lyst til at råbe: Lad nu ikke 6 millioner jøder være døde forgæves!!!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails