onsdag den 1. september 2010

The brainteam

Det der med, at gå i skole kan være noget svært noget for Matias.
Det kan gå ok, men så kan det være at der er en lille ting, en social ting f.eks. der går skævt, og så vælter hele hans dag.
Overordnet set er han dog glad for at gå i sin skole. Han siger selv: "Mor, jeg kan godt lide at gå i skole. Jeg ville bare ønske jeg ikke vidste så meget, så jeg ikke skulle kede mig så meget i timerne".

Han har nogle rigtige gode lærere der vil ham. Ikke mindst hans klasselærer, der var den første til at se hans intelligens og fik sat hele møllen igang med udredning herhjemme. Hun er misundelsesværdigt god til at se ham - og hun VIL ham. Selvfølgelig ligesom hun vil alle de andre børn i klassen. Hun har et kæmpe hjerte.
Men med Matias skal man alligevel have noget ekstra for ikke at blive irriteret på ham - tror jeg.

Tag aktiviteten fra et ADHD barn og tilsæt intensiteten fra et Asperger barn iblandet snusfornuft, svære ord og lidt for meget tendens til regelrytteri, så har du en god beskrivelse af min søn. Sådan nogenlunde ;). Jeg har det ikke så godt med at putte os i for faste kasser, de har det med at blive for snævre og stive i længden. Men jeg tror at blandingen jeg har nævnt ovenover giver en ide om hvem han er.

Men skolen; I går havde været en skidt dag. Det sociale var gået galt. De andre drenge havde kun gidet, at spille fodbold eller lege ost. Og det kan jeg egentlig godt forstå at han ikke gad ;).
Men sådan en skidt dag gør, at resten af dagen herhjemme er et helvede. Matias er skruphysterisk.
Skriger, ødelægger ting, kaster sig på gulvet.
Vi prøver så godt vi kan at få manøvreret hele familien (og vores interiør) sikkert igennem sådan en eftermiddag. Nogle dage med mere held end andre.

I morges var det en spændt og glad dreng der sad på bagsædet af bilen.
Skolen har startet et nyt projekt (vist nok pg.a. den førnævnte klasselærer, men jeg vil ikke give helt credit før jeg er sikker på at jeg giver den det rigtige sted).
I dag skal "Holdet for elever med særlige forudsætninger" have deres første møde.
2 lektioner om ugen frem til sommerferien hvor 5 børn fra 2. - 5. klasse samles og hygger/nørder/lærer på deres helt egen måde. Som læreren lover i invitationen "jeg er sikker på, vi nok i fællesskab skal få skabt nogen timer, der ikke ligner dem, I ellers har på jeres skoleskema".

Jeg glæder mig som en lille julegris til at høre om deres første møde.


Matias højt til hest.
Efter en dejlig ridetur skulle vi ud med Mia (ponyen) på folden igen
og hvad er bedre end lige at ride hende derud :).

P.s. Ungerne fik også deres første opgaver i invitationen. En af dem lød sådan her:

Neden under er der en række bogstaver. De er sat i en ganske bestemt rækkefølge.
Hvordan skal rækkefølgen fortsætte? Hvad er det næste 3 bogstaver?

A E F H I K L M N

Kan DU løse den? ;)

6 kommentarer:

  1. De tre sidste må være: Y Z Æ

    Godt initiativ fra skolen :-)

    SvarSlet
  2. Lyder som et rigtig spændende projekt! Håber virkelig for jeres søn (og jer) at det bliver en rigtig positiv oplevelse.

    Og så gætter jeg på at de næste tre bogstaver er T V X :)

    SvarSlet
  3. @ tosommerfugle - Næsten. Du tænkte helt rigtigt men fik sprunget et par bogstaver over.

    @ Sandie - du ramte plet. Godt gået :).

    SvarSlet
  4. Ingen anelse ;-)

    Håber den nye gruppe bliver et hit!

    SvarSlet
  5. Det var da med vilje jeg sprang til de 3 sidste :-)

    Ellers havde mit svar været: T V W

    SvarSlet
  6. Det lyder som en rigtig dejlig og opmærksom lærer med både livserfaring, livsklogskb og rummelighed.
    Vi har desværre store problemer med Emil i skolen, det fungerer slet slet ikke, og hans meget unge lærerteam har truffet beslutning om, at det er Emil, der alene er problemet.
    Han skal testes i denne uge. Forhåbentlig bringer det noget godt med sig.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails