søndag den 6. juni 2010

DIY tutorial sommerhat

Her kommer så den tutorial I gerne ville have på den lille sommerhat jeg lavede :).

Mål rundt om hovedet for at få omkredsen, og derefter fra panden og bagud for at måle hvor lang hatten skal være.

Vend vrangen ud på et stykke stof. Ved ombukket målet du omkredsen, minus lidt, ind. Min omkreds skal f.eks. være 50 cm i alt. Jeg valgte at lave bredden 42 cm ind incl. sømrum.
Længden var f.eks. 30 cm, så der målte jeg, fra midten af det udmålte ombuk, 32 cm ind incl. sømrum.
Herefter kan du tegne to streger fra yderpunkterne af ombukket til prikken 32 cm ude.
Det skal meget gerne give en trekant.
Når du så folder stoffet ud, skal det meget gerne ligne ovenstående her. Pilene markerer hvor midten og ombukket er.
Ved siden af ligger der et stykke bredt elastik. Det har jeg målt om til 11 cm incl søm for at nå op på de 50 cm i omkreds ialt rundt om hovedet.
Ved siden af elastikken ligger et rektangelt stykke stof. Det er til elastikken.
Det skal måles op til dobbel længde og bredde af elastikken (jeg skulle også holde styr på datter samtidig med at jeg syede så det stykke du ser på billedet er 20 cm langt men kun lige så bredt som elastikken. Det er en fejl ;)). Sy rektanglen ret mod ret og vend den så den er vrand mod vrang. Læg den væk lidt.
Hvis du vil have pynt på, uden at syningerne skal kunne ses på bagsiden af din færdige hat, så er det nu du skal applikere eller hvad du vil pynte med.
Jeg har valgt to bånd og mit symærke.

For at udvide sværhedsgraden kan du evt. importere et pigebarn der trykker på alle dine knapper på symaskinen, ruller tråden af spolerne og stopper din prøveklud ind under nålen.
Men dette trin er valgfrit!

Færdig med at dekorere.


Så vender du stoffet ret mod ret igen. Tager din elastik og lægger den op mod ombukket. Måler af hvor bred den er med en nål.
Dette gør du i begge sider på din hat (det giver mening om lidt).


Sy fra nålen og ned på begge sider, så det ser ud ligesom på billedet herover.

Nu bliver det lige lidt pillearbejde. Stoffet skal vendes med den rette side udad. Det gør du igennem et af de to huller du lod stå åben.


Klip noget af det spidse hjørne i begge sider.


Tag nu din elastik og sæt en sikkerhednål fast i den ene ende. Hiv den igennem den rektangel du syede tidligere, men kun til den ende uden sikkerhedsnål flugter med kanten (som på billedet). Lad nålen sidde i elastikken.
På din hat bukker du kanten ind. Her putter du nu rektangel med elastik ind i og syer fast (se billedet nedenunder hvordan jeg har syet).
Tag nu fat i sikkerhednålen og hiv den ud af stoffet i den anden ende af rektanglen. Få den til flugte med den anden kant. Buk kanterne ind på den anden side af din hat og sy sammen der også. Giv den gerne et par gange frem og tilbage så elastikken sidder godt fast.


Og voila ... I er nu klar til en tur ud i solen.

Har du nogen spørgsmål eller forslag til forbedringer af denne tutorial, så tøv ikke med at skrive.

6 kommentarer:

  1. He he jeg kan godt li den del som kunne udelades nemlig at din datter hjalp dig :-) Hun skal nok selv blive god til at sy engang .
    DIYén er fin fin . Jeg kan godt gennemskue den .Så tak skal du have :-)
    Mvh Kirsten

    SvarSlet
  2. Hvor fin. Og bestemt forståelig- tror jeg kan lave en til min niece ud herfra....hvis min søster lige tager nogle mål :-)

    SvarSlet
  3. Godt I kan finde rundt i den.

    I må endelig smide link herinde hvis I laver en. Jeg vil seee :).

    Mvh,
    Synne

    SvarSlet
  4. Den er sød og meget unika.
    Skøn lillepige.

    SvarSlet
  5. Rigtig fin tutorial - og ikke mindst fin lille hjælper og model :-)


    KH Maria

    SvarSlet
  6. Hej Synne.
    Så fint den er, tak for hjælpen:-) Må vist igang i løbet af ugen - skal nok sende et billede hvis der bliver noget at prale af.... God regnvejrsdag til jer alle - ikke mindst den lille sy prinsesse:-)
    Kh Betina.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails