mandag den 7. juni 2010

At mærke livet

Hvad gør en tekst? En tekst for mig kommer når jeg mærker livet.

Når følelserne blander sig med ordene og slet ikke kan lade være med at slippe ud.

Når mit verdensbillede ses en lille smule skarpere.

Når mit perspektiv bliver udvidet.

Når en historie fortælles så den duftes af modtageren.

Hvad gør en fortælling? Opmærksomhed fra en anden end den der fortæller?

Har du nogensinde prøvet at stoppe op og lade dig henføre af en fortælling?
Af den gamle irriterende gamle dame ved bordet ved siden ved siden af dig på cafeen? Af drankeren ved din side på bænken mens du venter på bussen?
Af moderen med alle sine børn omkring sig? Af manden med turban som kan fortælle om skikke så langt fra mine egne.

Jeg har sjældent.
Jeg smiler høfligt og afvisende og gider ikke høre.

Men ved du hvad? Hvis jeg gad noget oftere så ville mit verdensbillede blive mere mangfoldigt.
For når vi lytter til historierne får folkene omkring os farver. De får dybde. De får farve i kinderne og hænderne begynder at lave fagter mens de spiller deres erindringsfilm for mig.

Mennesker er fantastiske.
Jeg elsker at se hvor smukke ting vi kan lave. Hvor mange følelser vi indeholder. Hvor meget næstekærlighed vi rummer.

Jeg vil øve mig på at lytte til historierne.

2 kommentarer:

  1. Jeg gør det nogen gange. Før jeg fik børn var jeg meget bedre til det, nu er det svært at finde ro. Da jeg var helt ung blaffede jeg meget, dels fordi det var billigt, men også fordi jeg elskede at høre folk fortælle om det der var vigtigt for dem.

    SvarSlet
  2. Nogen gange er jeg rigtig god til at lytte til historierne - andre gange er jeg overhovedet slet ikke :-(

    Jeg vil også øve mig i, at blive bedre til det. Tak for reminderen.

    KH Maria

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails