torsdag den 8. december 2011

Hvad sker der for dig Danmark?!

Jeg holder normalt Mælkebøtten fuldstændig fri for politik, men i dag må jeg tage bladet fra munden!
Jeg ved godt, at bloggen ikke er så aktiv disse dage, for jeg drøner rundt og får alle ender til at mødes det rigtige sted.
Men i dag måtte jeg lige stoppe op, sætte mig ned og hælde min harme ud i cyberspace.
Jeg er harm! Jeg er VRED!

Hvad er det der har fået mit sind så meget i kog?
Det er det seneste sparetiltag i det offentlige. Nu må de ældre ikke længere få saftevand!
Hvad siger I til mig? Må de ikke få saftevand?
Nårh, de må ikke få for meget sukker!!!?!
Undskyld, vi taler her om ældre mennesker i deres livs efterår, ik. Det er dem I vil tage saftevandet fra?!
Ja, siger du?

Jeg så en ernæringsekspert i mit tv i morges. En frisk, ung kvinde med retten til at bestemme over eget liv i behold.
Og så sad hun der og talte om ældres sukkerforbrug!
Undskyld mig! Har du nogensinde hørt om småtspisende ældre mennesker der er så tynde, at de får liggesår alle vegne af at ligge i den seng, som de ikke altid kommer op af så tit (der er der er nemlig ikke tid til!).
Har du nogensinde selv sengebadet sådan et undervægtigt menneske? Måtte passe sårene?

Har jer der har taget den beslutning, nogensinde givet jer selv tid til, at lytte til et ældre menneskes livshistorie? Set bag det rynkede ydre og frydet dig over livet der blev levet, og mærke respekten for det tynde gamle menneske i sengen vokse, som historierne bliver fortalt?
Har I nogensinde selv set jeres egne kære sygne hen på et plejehjem? Se dem spise lortemad, og nu heller ikke må få et skide glas saftevand? Nej vel? Så ville I ikke komme med sådan et forslag!

Det er jo vanvittigt!!
Hvor er respekten for mennesket? Hvor er selvbestemmelsesretten?
Hvor er muligheden for bare, at nyde den sidste tid.
Æde, drikke og elske sig ihjel, som de må på Lotte plejehjem, under Thyra Franks styre.

Hvad fanden bilder I jer ind!
Jeg er flov over, at være en del af det danske sundhedssystem efterhånden. Jeg vil ikke være med til, at behandle mine medmennesker på den måde!!

Når alt man har tilbage, er små nydelser; Duften af vellavet mad, en blød pude, en kærligt kram, så vil I pludselig bekymre jer om deres sukkerindtag.
Så la´ da være!!!

Jeg er ikke sukkerfortaler. Slet, slet ikke. Vi har bevidst begrænset indtag i vores hus, men der er edderfløjteme forskel på at være en sund, aktiv og ung familie og så en dejlig ældre mand eller kvinde, i sit livs efterår!

/Sygeplejersken

P.s. Jeg lover at holde banderiet på en minimum igen nu. Måtte bare lige lukke damp ud.

6 kommentarer:

  1. Fedt at du råber. jeg er meget enig med dig. Håber der er nogen der hører dig.

    Det handler jo om meget mere end bare sukker. Det er et spørgsmål om at umyndiggøre voksne mennesker, der har en livserfaring bag sig, der kan give os andre baghjul anytime. Jeg forarges med dig. For what it's worth!

    SvarSlet
  2. Lige præcis.
    Og ja, suk, for what it´s worth.
    Vi arrangerer demonstrationer, råber op, protesterer, stritter imod. Men tit er det lige så effektivt som, at råbe ad lygtepælen. Det tænder den heller ikke af.
    Men på den anden side, så må vi vel heller ikke give op.

    Tak for støtten :).

    SvarSlet
  3. Har haft tv2 news som baggrundsstøj de sidste 3 timer.. og jeg bliver helt hidsig hver gang de kommer med det indslag om at fjerne saftevandet.. De skulle skamme sig!

    SvarSlet
  4. Jeg er fuldstændig enig med dig...skam over dem der tror at de er bedre end andre til at bestemme over andres liv!... :oS

    SvarSlet
  5. Hold nu op - hvad sker der?
    Godt brølet - er fuldstændig enig med dig

    SvarSlet
  6. Jeg fik også kaffen i den gale hals, da jeg så det imorges - og havde egentlig også en plan om, at jeg ville skrive et blog-indlæg om det. (Og aprospos kaffe...Gud ved, hvornår de gamle ikke må få sukker i deres?)

    Det KAN nemlig kun være mennesker, der aldrig har været ude blandt de ældre, der finder på sådan noget. Hvor det i forvejen kan være SÅ svært, at få dem til at tage væske til sig. Det bedtste "lokkemiddel" er altid saftevandet!

    Glem mælk og vand. Det slår bare ikke den søde saft.

    Og ja, udover det har vi retten til, selv at bestemme. Eller det burde vi have.

    "Nåhmen, de gamle må jo gerne købe saften selv"
    De glemmer da vidst bare, at mennesker på plejehjem betaler husleje, varme, el osv ligesom os andre - og også for den mad og drikke de får!

    I guder altså....jeg er målløs!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails