søndag den 31. juli 2011

Kan du din førstehjælp?


Billedet stammer herfra.


Det er en almindelig aften.
Aftensmaden er netop overstået og der er almindelig tumult omkring afrydning af bordet.
Kamille har fået et halvt stykke bacon med over i sofaen.
Jeg går frem og tilbage mellem køkkenet og stuen mens jeg rydder af.
Jeg står med ryggen til sofaen da jeg hører den klassiske kvælelyd fra sofaen. Jeg vender mig om og Kamille har tydeligvis noget galt i halsen. Jeg reagerer instinktivt og med det samme.
Jeg går over til sofaen, løfter hende op og vender hende så jeg holder hende med venstre arm hen over hendes bryst og under hendes arme. Hun har ansigtet nedad. Med højre hånd trykker jeg hurtigt og hårdt lige under ribbenene så hun kaster op.
Men hun trækker vejret dybt ind lige bagefter og situationen er overstået.

En situation der her var enkel og relativt ufarlig. Men hvis jeg IKKE havde taget førstehjælpskurser under min uddannelse som sygeplejerske, så kunne situationen meget nemt have været endt ganske anderledes.

Den klassiske reaktionsmåde er, at banke personen, der har noget galt i halsen, i ryggen, mens de stadig sidder op. Men på denne måde risikere man at banke fremmedlegemet bedre fast nede i halsen. Så hvis jeg havde gjort dette ved Kamille kunne jeg have gjort det hele meget værre.

Det fik mig til, at tænke på hvor mange børn derude der dagligt får mad galt i halsen og hvor hurtigt den situation kan gå to meget forskellige veje.
Så derfor, kan du din førstehjælp? Hvis ikke, så kan jeg ikke anbefale det nok.
Ikke alene kan du redde et fremmed menneske på gaden, men du kan også hurtigt afværge en situation som ovenstående ved at have en basisviden om førstehjælp.


Selvom du ikke har et relevant kursus, så vær dog aldrig bange for at gøre noget. Alting er bedre end ingenting. Altid.
Men, én ting vil jeg fremhæve som et no-go: RUSK ALDRIG BARNET. Det er det værste du kan gøre og det kan medføre Shaken Baby Syndrom. Men derudover, så er stort set al handling bedre end ingenting.
Alle har på et tidspunkt set førstehjælp på film. Gør ligesom dem. Vær ikke bange.


Du kan læse mere om førstehjælp her.
Førstehjælp til børn kan du læse om lige her.
Du kan finde mange tilbud omkring førstehjælpskurser ved at søge på Google.
Det er 4 timer du skal afsætte der gør, at du kan redde et andet menneskes liv.

5 kommentarer:

  1. Ja, jeg kan min førstehjælp. Som fys på et offentlig sygehus, skal det repeteres 1 gang om året. Mht. børnene havde kommunen det oppe som et tema på en af deres baby-cafe'er der bliver afholdt af sundhedsplejerskerne.
    Og ja, det er bedre at gøre noget end slet ingenting.

    SvarSlet
  2. Ja jeg vil til hver en tid foretrække brækkede ribben frem for døden ;-).

    Dejligt at kommunen har sådan et initiativ. Det burde der være mange flere der har.

    SvarSlet
  3. sikken et held! Min mødregruppe har haft en instruktør ude og give kursus, og jeg er meget glad for at vi har gjort det. Føler mig bedre rustet til hvis det værste skulle ske.

    SvarSlet
  4. Tak for det indlæg, læste det tidligere i dag og har godt nok kursusbevis på førstehjælp i forbindelse med uddanelse om sygeplejerske. Men besluttede mig lige for at opfriske det med børnene. Så nu tager jeg min søster under armen, og har lige meldt os til førstehjælp for børn. Det var pga dig :)

    SvarSlet
  5. Wow. Er det rigtigt?!
    Hold da op. Jeg er meget beæret :).

    Jamen god fornøjelse.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails